Dénombrement du fief de Colomby (1467)

(voir aussi le rapport de 1520 du même fief)

Cartulaire de Saint-Bertin, volume 7, page 532 (Bibliothèque de Saint-Omer).

Charte n°284, le 17 mars 1467 (1466 v.s.).

C’est le rapport et dénombrement que je Guillaume Beaurain fay et baille à très relligieuses personnes et mes très honnourés seigneurs messeigneurs les Relligieux Abbé et Couvent de l’église et abbaye de Saint-Bertin de mon fief de Colomby que je tiens et adveue à tenir de eulx, lequel mon fief s’estant et se comprent en certaines terres qui sont en ma main et en plusieurs hommes de fief qui tiennent de moy dont la déclaration s’ensieut aussi avant que purement bonnement je le puis faire ; c’est assavoir :

Premièrement en sept mesures de terre ou environ sus lequelle y a une motte avironné de fossés séans au pays de Langle en le paroisse de Saint-Omer-Eglise [Saint-Omer-Capelle] joingnant west à le westgracht, oest aux terres de Jehan Craynelt et zud aux terres des vesve et hoirs de feu Stas le Hoeren et nort à le terre Jehan le Hoelcop.

Item s’ensieut le déclaration de une partie des hommaiges et fiefs tenus de moy ad cause de mondit fief de Coulomby :

  1. Primes Thomas le Roy en tient ung fief contenant noef quartiers de terre ou environ situés audit pays de Langle dont il me doit chascun an une paire de wans de reconnoissance au jour Saint Jean-Baptiste.
  2. Item Jehan Ghys fils Baudin en tient ung fief de une mesure de terre.
  3. Item Jehan du Hil bouchier en tient ung fief de quatre mesures dont il me doit chascun an une paire de wans au jour Saint Jean-Baptiste.
  4. Item Willaume Guys en tient ung fief de deux lines de terre dont il me doit chascun an de recongnoissance audit jour Saint Jean-Baptiste dix sept deniers parisis.
  5. Item Franchois le Thop en tient ung fief contenant cinq mesures dont il me doit de recongnoissance chascun an audit jour Saint-Estene trois cappons.
  6. Item Peronne fille Jaque le Houthere en tient ung fief contenant six quartiers de terre.
  7. Item le heritier de seur Leurence Carneux ung fief de trois mesures de terre dont il m’est deu chascun an de recongnoissance audit jour Saint-Jean trente deux deniers parisis.
  8. Item en tient encore ung fief de une mesure et une line de terre dont me sont deus chascun an de reconnoissance deux paires de wans.
  9. Item Lauwere Breton ung fief de deux mesures de terre dont il me doit chascun an de recongnoissance audit terme Saint-Jean une paire de wans.
  10. Item Jehan Hoelcop ung fief de une mesure.
  11. Item Jaque le Raquere ung fief de deux mesures dont il me doit chascun an de recongnoissance au jour Saint-Estene une paire de cappons.
  12. Item Jehan Heblincq ung fief de deux mesures.
  13. Item Jehan Van Helsthoucq ung fief de quatre lines de terre dont il me doit une paire de une paire de wans de recongnoissance chascun an au jour Saint-Jean.
  14. Item Willaume Ghys en tient ung fief d’une line de terre.
  15. Item Jehan Hellecop ung fief d’une mesure lequel fief est scitué à une voie alant de laditte motte parmi ledit fief à l’église et doit estre ladite voie si grande que pour y passer une personne menant ung cheval en la main [1].
  16. Item Anthoine Goustene en tient deux fiefs : (i) l’un contenant cinq mesures et deux lines de terre dont il me doit chascun an au jour de la pentecouste une paire de wans ;
  17. (ii) et l’autre fief s’estend en une mesure dont il me doit chascun an de recongnoissance ung denier audit jour.
  18. Item Willaume Oudegheerste ung fief contenant trois mesures de terre.
  19. Item Loy Hacque ung fief de deux lines de terre dont il me doit par an de recongnoissance à le Saint-Martin une aulbe.
  20. Item monsr de Noyelle ung fief de six mesures de terre [2].
  21. Item Jacquemine le Visth ung fief de deux mesures de terre dont elle me doit chascun audit terme Saint-Jean quatre sols parisis.
  22. Item Jaque Bertrel ung fief de deux mesures de terre.
  23. Item Martin Humer ung fief de huit mesures de terre dont il me doit chascun an de recongnoissance vingt deux sols et trois deniers et trois poitmines parisis.
  24. Item Marguerite le Raquere ung fief de quatre mesures dont elle me doit de reconnoissance audit jour Saint-Jean chascun an une paire de wans.
  25. Item Pieter Vanelstbroucq ung fief de une mesure de terre ou environ, dont il me doit de recongnoissance ung cappon chascun an.
  26. Item Carle le Racquere ung fief de trois mesures.
  27. Item Jehan Vander Walle fils Jehan ung fief de cinq quartiers.

Item et se ay encores plusieurs aultres hommages et terres tant feodaux comme cottiers seans au terroir de Marcq qui m’appartiennent ad cause de mondit fief, desquels je ne puis et ne scay faire déclaration obstant que tout est occupé par les Anglois anchiens ennemis du Roy de France.

Néantmoins je proteste d’en faire  déclaration quant je porray pour y garder mon droit et le droit et auctorité de mes dits seigneurs, et avecq ce me doivent tous les dis hommes ad cause de leurs dis fiefs dessus nommés autre et par dessus les charges et recongnoissances que les aucuns diceulx doivent, dont dessus est faite mention relief toutes fois que le cas y eschiet tel que de valeur de leurs dis fiefs pour ung an à prendre en trois ans l’un, ne le pieur ne le meilleur, cambrelaige coustumier et le cinquiesme denier à le vente, don ou transport, et aussi service de plais en ma court toutesfois qu’ils y seront souffissamment adjournez, et aultres tels droits que on doit à mes pers et compaignons, ad cause de leurs fiefs qui sont semblables à mondit fief ;

Lequel mondit fief je tieng et adveue à tenir de mesdits seigneurs en ung fief par relief de la valleur d’icellui pour ung an, cambrelaige coustumier et en paiant le quint denier à le vente, don, ou transport, toutes fois que le cas y eschiet et seu doy service de plais en leur salle de la dite Eglise ou ailleurs là où il apparrendra avecq mes pers et compaignons toutesfois que je y serai souffissamment adjournez ou requis, et tous autres services que à tel fief appartient et comme doivent et sont tenus de faire mesdis pers et compaignons qui tiennent semblables fiefs, et baille cest mien présent rapport tout par amendement et par le protestation dessus dite ;

En tesmoing de ce jay mis mon scel à cest mien présent rapport fait et escript le dix septiesme jour de mars l’an mil quatre cens soixante six.

[1] Article 11 dans le dénombrement de 1520. Il appartient alors à Loys Steven.

[2] Article 1 dans le dénombrement de 1520. Il appartient alors à Mr de Noyelle.

Advertisements

Laisser un commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion / Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion / Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion / Changer )

Photo Google+

Vous commentez à l'aide de votre compte Google+. Déconnexion / Changer )

Connexion à %s